Teszt: BMW X5 30d xDrive (2014)


A BMW X5-ös egy szabadidő autó, mégpedig a legelső, amelyből az első példányok 1999-ben hagyták el a gyártósort. Azóta bebizonyosodott, hogy erre a típusra van kereslet, és jó döntés volt a BMW részéről elindítani a gyártást. A piac jól fogadta, és napjainkra már az értékesített darabszám meghaladta az 1,3 milliót belőle. Gyakran agy adott típus újabb változata szinte alig látható módon tér csak el az előzőtől. Így van az a BMW X5 legújabb változatánál is. Semmi eget rengető újítás, de mégis valami jobb lett az eredmény. Apró finom változások az ablakkeretnél, a sárvédőnél, markánsabb orrész, kissé darabos, erőteljes vonalvezetés, amelyet annál jobban ellensúlyoz a kényelmes, otthonos belső kialakítás, az utastér.


Az utastér, és a műszerfal szintén nem okoz komoly meglepetést, mindenhol látszik a múltból fakadó megbízható minőség, finom precizitás, amely még ellenáll a modern számítástechnika vívmányainak. Ez azt jelenti, hogy itt nyomát sem leljük például az érintőképernyős kijelzőnek, ellenben megmaradt a különböző funkciókat kitűnően kezelő, jól bevált, és tökéletesen működő iDrive rendszer. A központi gomb érintés érzékeny felülettel lett ellátva, és kitűnően alkalmas a különféle funkciókkal való kommunikációra. Megadhatunk segítségével úti célt, telefonszámot, stb.

A motor ereje is tiszteletet parancsol. Hat henger, 258 lóerő, 560 Nm nyomaték. Bebizonyítja, hogy nagy testtel, és kis túlsúllyal is lehet gyorsulni, és a fürgeség sem a sportkocsik egyedi vonása. Ehhez a motorhoz, egy hozzá illő 8 sebességes automatikus sebességváltó illeszkedik, amely tovább növeli a vezetés élményét. Megtalálható ennél a típusnál is természetesen egy még erőteljesebb, triplaturbós változat is, amely a 2,2 tonna önsúly mellett is garantálja a dinamikus gyorsulást, és s tekintélyes végsebességet. Nem kevesebb, mint 381 lóerő biztosítja a 6,9 másodperces gyorsulást százra, illetve a 230 km/h végsebességet. Feleslegesnek tűnik a beépített adaptív futómű, és a sportos, dinamikus lengéscsillapító. Végül is ez nem egy sport autó, gyorsulása, és végsebessége ellenére. Az ember szívesebben használja arra, amire kell, azaz családi autóként, amelyben kényelmesen, de azért jó ütemben lehet haladni.

Természetesen nem hagyhatjuk ki a fogyasztást sem, amely egy ekkor autónál senkit nem lep meg, hogy 9-10 liter között mozog 100 km vegyes autókázás esetén. Mint általában a gyári adat itt is alacsonyabb, 7 liter körül mozog, ami csak nagyon ideális körülmények között, és nagyon odafigyelve lehetne betartható. Meg kell említeni ugyanakkor a kitűnő világítást, amelyet kizárólag LED lámpák biztosítanak, és automata üzemmódban is teljesen ráhagyatkozhatunk, ugyanis a rendszer figyel arra, hogy a lámpánk ne vakítsa el sem a velünk szemben jövőt, sem azt, aki előttünk megy. Ezt úgy éri el, hogy a fénynyalábokat automatika vezérli.  

Maradt a két részletben felnyitható csomagtér, amelynek alap űrmérete 650 liter, de mindent bevetve kibővíthető akár 1870 literesre is. Bár a kocsi hasmagassága elég tekintélyes, megközelíti a 21 cm-t, még sem ajánlja a gyár terepre. Amennyiben mégis hébe-hóba terepre kényszerül az ember, akkor sem fog benne csalódni, és egész jól meg fogja az autó állni a helyét. Mindent összevetve tény, hogy a BMW X5 30d xDrive nincs tele extrákkal, és a legmodernebb elektromos kütyükkel, mégis egy nagyon jó autót kapunk, amennyiben a megvásárlása mellett döntünk. Az ára „természetesen” elég borsos, de ezért az árér kap is az ember valamit.